TJ Spartak Vlasim
Čvn

Tatry 2022 – Díl 1

Den 1 – Příští rok ve stejnou dobu (film s Alanem Aldou, 1978)

Loni na podzim jsme si poprvé nemohli říct příští rok ve stejnou dobu, neboť turnaj převzali jiní organizátoři a turnaj rozdělili na jarní a podzimní část.

Jarní část Open Tatry spojené s Mistrovstvím Slovenska seniorů se koná na přelomu května a června v Tatranských Matliarech, asi 3 km od Lomnice, blíž k horám. Jarní část jsme zvolili i vzhledem k ceně. Podzimní část přesunutá do 4hvězdičkového hotelu Permon stojí totiž skoro dvojnásobek loňské ceny turnaje v Titrisu. Dále nás lákala jarní příroda, vidět probuzené hory po zimě a svěží zelené listy stromů. Přeci jen barevnou podzimní přírodu jsme mohli obdivovat posledních několik let.

Do hor jsme s Kubou vyrazili tradičně ráno vlakem a Tomáš s Danem autem. Autem byli kluci v hotelu o něco dříve, což se moc hodilo, protože po příjezdu do Lomnice nás pak Dan odvezl do hotelu. Jinak bychom se totiž museli vláčet skoro hodinu s taškami po chodníku, který se zrovna na několik místech opravoval, a tím bychom zřejmě zničili kolečka.

V hotelu nám už dříve nabídli emailem pokoje s balkónem a výhledem na hory. Je opravdu nádherné se ráno probudit a při dobrém počasí pozorovat sníh na štítech Tater.

Pohled z okna pokoje

Po večeři jsme seběhli do Lomnice a z nostalgie dali pivko v hospůdce u nádraží. Cesta zpátky zkratkou lesem byla dobrodružná, ale i v šeru byla cesta celkem vidět. Ještě v Lomnici nás Tomáš upozornil na zvědavou lišku a cestou strašil medvědem. :-)

Lišky se v Tatrách zrovna moc nebojí.

Den 2 – Slosovací pohled

Snídani jsme dostatečně protáhli, abychom pak v 9 hodin plynule přešli na prezentaci. Při ní nám organizátoři několikrát polopaticky vysvětlili, co dělat s obdrženým pohledem, na kterém byl odznáček. Odznáček si můžeme odlepit a pohled pak na závěr turnaje vhodit na slosování o ceny. Nesmíme samozřejmě na pohled zapomenout připsat jméno. :-) Později se ukázalo, že se Tomáš s Kubou slosování stejně nemohli zúčastnit, neboť nesplňovali jednu z podmínek zařazení do slosování, a to účast v Senior Blitz turnaji. Turnaj vzhledem k svému věku nemohli hrát, ne že by tedy chtěli. :-)

Tomáš šel po snídani na túru k Bielemu plesu a chatě u Zeleného plesa, Dan se jel projet na kole, co si přivezl, a já s Kubou jsme vyrazili na procházku po Lomnici. Kuba se po nedávno prodělané nemoci ještě necítí úplně plný sil, a tak letos to budou spíše kratší procházky po okolí než dlouhé túry.

Kouzelné fotky Tomáše ze sobotní túry

Při podzimním turnaji se mi ozvala kamarádka Slovenka, kterou jsem přes 20 let neviděla. Potkaly jsme se jako au-pair v Londýně a strávily během roku každý víkend na společných výletech. Loni si mě našla na Facebooku, a když viděla fotky z túr v Tatrách, tak se hned ozvala. Bydlí asi 80 km od Popradu. Na setkání ale už bylo tehdy pozdě. Domluvily jsme se proto na letošek, až budeme zase v Lomnici. Měla jsem trochu obavy, abychom se po letech poznaly. Vypadala ale úplně stejně, jak jsem si ji pamatovala, a bylo to moc fajn setkání.

Dan se před prvním kolem obával dvou věcí, že bude hrát s Kubou a že bude partie na onlinech. Vyšla jen první předtucha. :-) Naopak Tomáš v hrací místnosti pookřál, neboť patří k těm mladším hráčům. Přeci jen hraje 80 seniorů v kategorii 65+. :-)

Tomáš celkem rychle vyhrál, ale nebyl první výherce toho večera, tudíž nedostal cenu věnovanou předsedou Slovenského šachového svazu – láhev vína a trdelník. Danovi se partie s Kubou nepovedla a skončila rychlou výhrou Kuby.

Dan Houdek

Den 3 – Počasí zatím drží

Pár dnů před odjezdem, kdy vrcholily různé projekty v práci, já nestíhala, a tudíž ani neměla moc náladu, jsem poslala klukům odkaz na ne příliš příznivou předpověď počasí na náš pobyt v Tatrách. Dan mi odepsal, abych nezmatkovala, že bude hezky, i kdyby bylo trochu ošklivo. :-)

Počasí ale zatím drží a každý den je slunečno, i když vrcholky hor jsou během dne občas zahaleny v mracích.

S Tomášovou nápovědou jsem po snídani vyřešila na nástěnce turnaje uvedenou úlohu na neděli. :-)   Mat druhým tahem. Na každý den je jeden diagram a uvedené řešení z předchozího dne.

Dan jel opět huntovat tělo na kolo a my s Tomášem si dali jen takovou „důchodcovskou“ procházku v lese nad Lomnicí, po které jsme ale i tak byli dost zničení. :-)  Zaujala mě cedule, že oblast, kterou procházíme, je Lidl les. Firma Lidl darovala tomuto území v letech 2012–2014 přes 113 tisíc sazenic stromků a i je její zaměstnanci pomohli slovenským lesníkům zasadit. Je to pomoc Tatrám po řádění kůrovce a vichřici v roce 2004. Více o projektu

Ukazuje se, že některá slovenská slova mohou být pěkně zapeklitá. Udělejme si proto malé jazykové slovenské okénko. :-) Servírka dotazu Kuby, jestli mají „točenou limonádu“, vůbec nerozuměla. Limonáda se tu totiž stejně jako pivo čapuje, navíc čapuje se pouze Kofola, jiná limonáda po slovensky malinovka se nečapuje, vše ostatní je jen v lahvích. Ovšem taková zmrzlina se tu prodává i točená. :-) A pokud půjdete na masáž, tak můžete stejně jako já zjistit, že jste štekliví. No, nešibe vám z toho? :-)

Kuba a Dan vyhráli, Tomáš remizoval.

Kuba Voříšek

Den 4 – Lepší půlka než sedět celé dopoledne za šachovnicí

Organizátoři letos zavedli nové pravidlo. Hráči mohou požádat před nalosováním další partie, aby příští kolo nehráli, a tím získají půl bodu. Tomáš toho využil třetí den, kdy bylo dvoukolo. Šli jsme pak na Téryho chatu. Vzhledem k tomu, že letos nejsme ubytovaní v Lomnici, ale v 3 km dalekých Tatranských Matliarech, tak všechny naše výlety směřující přes Lomnici (lanovka, vlak, bus) se nám výrazně prodlužují. Sice jsme si pomohli lanovkou na Skalnaté pleso, ale i tak jsme jen tak tak stihli večeři v 16:30. Kola pak začínají v 17:30. Časově ale i fyzicky náročný výlet stál za to. I když to ze začátku vypadalo, že vrcholy hor budou v mracích, tak kolem poledne vítr mraky rozfoukal a my mohli obdivovat nádherné výhledy na zasněžené vrcholky. Místy byl sníh i na turistickém chodníku.

Téryho chata (2015 m. n. m.)

Příroda je teď na jaře sytě zelená a rozkvetlá. Tatranské horské kytičky jsou nádherné.

Kuba s Danem dopoledne bohužel oba prohráli.

Jediná prohra Kuby v turnaji byla docela kuriózní. V pozici na diagramu zahrál Vb8 a v domnění, že to byl 40. tah, odešel na záchod. Bohužel to ale byl 39., a tak prohrál na čas …

Večer Kuba a Tomáš vyhráli, Dan remizoval.

Den 5 – Pohodová procházka

Dnes si vybral půlbod Dan a jel se pořádně projet na kole, které si s sebou přivezl. Kuba se rozhodl pro malou procházku po okolí a pocvičit na klavíru. Přeci jen má v týdnu po příjezdu hned dvě vystoupení. Od místního klavíru nás paní ředitelka zrazovala, prý nebyl naladěný posledních 10 let, co v hotelu pracuje, a kdo ví, kdy předtím. Kuba pak říkal, že je rozladěný, hraje se na něj ztuha, ale na cvičení prý stačí.

Já s Tomášem vyrazila autobusem ke Štrbskému plesu. Byl krásný slunečný den a výhled na hory od plesa je opravdu majestátní a zaslouží si být mezi 100 nejkrásnějších pohledů na světě. Po nafocení spousty fotek a obejití plesa jsme vyrazili udělat to samé u Popradského plesa. Cintorín jsme tentokrát vynechali, neboť oficiální Tatranský chodník je k němu otevřený až od 14.6.

Tomáš vyhrál, Kuba remizoval. Kuba pak partii s WFM Zuzanou Kováčovou dlouze analyzovali. Kuba si myslel, že to někde šlo vyhrát a Tomáš mu říkal, že celou partii stál hůř. :-)

Pokračovaní v následujících dnech ….

Stránky turnaje

Odkaz na partie

Výsledky na chess-results

(autorka článku: Blanka Voříšková)

2 reakcí na “Tatry 2022 – Díl 1”

1. 1
    Maťa píše:

Pěkná reklama na Tatry. A počasí vám vyšlo skvěle.

2. 2
    David Navara píše:

Moc pěkný článek s krásnými fotografiemi!
    Já v poslední době „překračuji čas“ téměř pravidelně před 41. tahem, hned po kontrole. Matematické geny se nezapřou. :-)